Facebook – narzędzie czy zbędny gadżet

2015-11-02 dodany przez Mateusz Wojtkowiak

Jedno z popularnych stwierdzeń na temat korzystania z portali społecznościowych mówi: ,,Jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Dawniej koniecznością było posiadanie adresu e-mail, potem strony internetowej, teraz prawie każdy posiada konto na stworzonym przez Marka Zuckerberga portalu społecznościowym. W sieci znajdziemy ogromną ilość kont prywatnych, coraz częściej swoją obecność na Facebooku zaznaczają również poważne przedsiębiorstwa, firmy i portale internetowe. Czy zatem Facebook przydaje się w biznesie?

Wykorzystanie Facebooka
Popularny portal społecznościowy jak każdy inny wynalazek może być wykorzystywany w sposób zgodny ze swoim przeznaczeniem, lub stać się źródłem zagrożenia np. dla prywatności danych osoby, czy firmy. Aby Facebook stał się przydatnym narzędziem biznesowym, należy założyć firmową grupę lub firmową stronę, a następnie krok po kroku budować wokół nich sympatyków marki (publiczność, lub jak kto woli - fanów). Konto biznesowe może stać się uzupełnieniem dla szerszych działań marketingowych.

Wady i zalety firmowego konta na FB
Konto na Facebooku stwarza wiele możliwości dotarcia do obecnych i przyszłych klientów: publikowanie zapowiedzi wydarzeń, zamieszczanie odnośników do oficjalnej strony WWW, przeprowadzanie konkursów oraz informowanie o zniżkach, rabatach, czy wyprzedażach. Ważną zaletą jest ponadto możliwość przeprowadzania na Facebooku kampanii reklamowych o doskonałym targetowaniu, regulowaniu czasu i kosztów trwania, a nawet mierzenia efektów. Niestety trzeba pamiętać o tym, że konta firmowego nie da się prowadzić dorywczo, ani intuicyjnie, a Fanpage na Facebooku nie zawsze przekłada się na realny sukces rynkowy. Wadą takiego Fanpage’a jest to, że dane naszych zwolenników nie należą do naszej firmy, ale podobnie, jak w przypadku danych z kont prywatnych, są własnością Facebooka. Jedną z lubianych przed przedsiębiorców opcją na Facebooku jest możliwość korzystania z kilkudziesięciu form płatnej reklamy. Niestety niekorzystnym dla biznesmenów zjawiskiem jest zwiększająca się w zatrważającym tempie ilość reklamodawców. To sprawia, że użytkownicy FB są coraz mniej zainteresowani reklamami, a co więcej powoduje, że opłaty za jedno kliknięcie są coraz wyższe. Widać więc, że Facebook tak, jak i inne portale społecznościowe nie zawsze staje się suplementem poprawiającym kondycję naszej firmy. Mimo to warto przetestować wszystkie jego możliwości, bo może się okazać, że zbędny gadżet dla jednych, dla innych okaże się bardzo przydatnym narzędziem służącym do budowania rozpoznawalności marki, czy komunikacji prosprzedażowej.