CMS na jaki się zdecydować

2015-10-05 dodany przez Mateusz Wojtkowiak

CMS (Content Management System) umożliwia samodzielną edycję treści na stronie internetowej bez posiadania informatycznej wiedzy. To narzędzie jest powszechnie wykorzystywane przez witryny rządowe i firmowe, instytucje, jak również portale o różnorakiej funkcji i tematyce. Jeśli mamy zamiar wdrożyć CMSa na swoją stronę internetową, zadbajmy by był on dobrze dopasowany i przyszłościowy dla naszej działalności w sieci.

Rodzaje systemów
W przypadku CMS możemy mówić o dwóch podstawowych rodzajach. Są to systemy bezpłatne (open source) oraz płatne (autorskie). Zaletą systemów darmowych (np. WordPress, Joomla, Drupal) jest brak opłat za ich wdrożenie i to, że bazują na otwartym kodzie źródłowym, a więc możemy je dowolnie modyfikować. Niestety należy się liczyć z tym, że taki otwarty kod ma gorsze zabezpieczenia. Alternatywą dla darmowych CMS są płatne systemy autorskie. Gwarantują one bezpieczeństwo, bo kod jest zamknięty i nie podlega zmianom. Tego typu systemy są często tworzone od podstaw, więc ich zaletą jest możliwość indywidualnego dopasowania do potrzeb klienta.

Najważniejsze kryteria brane pod uwagę przy wyborze CMS
Kluczową kwestią jest zdiagnozowanie swoich potrzeb. Jeśli stawiamy na korzystanie z wielu dodatków, być może wystarczający będzie jakiś bezpłatny CMS. Jeśli zaś chcemy korzystać z systemu maksymalnie bezpiecznego i spersonalizowanego, to warto zainwestować w autorski CMS. Poza ustaleniem, czy wybierzemy darmowy, czy autorski system, należy brać pod uwagę także inne kryteria. Warto zastanowić, jaka liczba wtyczek będzie nam potrzebna do pracy na stronie. Duża ich ilość (w przypadku WordPressa ponad 6000) sprzyjać będzie funkcjonalności CMS. Pamiętajmy również o ważnym w systemie oddzieleniu formy od treści, co jest związane z oferowanymi przez system szablonami. Jeśli zależy nam na profesjonalnym i nowoczesnym wyglądzie strony, zdecydujmy się na płatny system zarządzania treścią. Dzięki oferowanym przez specjalistów aplikacjom internetowym możemy łatwo zarządzać całością treści w witrynie np. formatować czcionki, wstawiać zdjęcia, pliki i tabele. Dodatkowym modułem oferowanym przez niektóre firmy z branży usług internetowych jest zarządzanie poprzez CMS informacjami pomagającymi pozycjonować strony. Przy wyborze autorskiego CMS zwróćmy uwagę, czy posiada on budowę modułową. Inwestycja w taki system to dobry wybór na przyszłość, bo dodawanie nowych modułów jest możliwe na bieżąco. Zanim zdecydujemy się na wybór komercyjnego CMS, zapoznajmy się ze sposobem jego działania. Większość firm oferuje nam dostęp do wersji demo swojej aplikacji, gdzie istnieje możliwość przetestowania oferowanej funkcjonalności.